Bioeconomy Science Center
Forschung und Kooperation für nachhaltige BioÖkonomie

Bioeconomy Science Center
Forschung und Kooperation für nachhaltige BioÖkonomie

PhD Training Day

 

 

 

PhD Retreat

30. Juli 2019 | Hotel BayArena Lindner | Leverkusen

Dieser interaktive Workshop ist für junge Akademiker konzipiert, die bereits gute Erfahrungen mit der Präsentation ihrer Forschung haben und sich auf zukünftige Karriereschritte vorbereiten wollen. Ein besonderer Schwerpunkt ist die Verständlichkeit für ein allgemeines Publikum: Die Inhalte sollen für ein allgemeines Publikum sowohl verständlich als auch interessant sein.
Im Laufe des Tages werden alle Teilnehmer ihre Präsentation vor ihren Kollegen*innen halten. Auf jede Präsentation folgt ein intensives, geführtes Feedback von den anderen Teilnehmern und dem Trainer.
Das Feedback basiert auf dem 12-Parameter-Modell, das von textATRIUM speziell für die Bewertung akademischer Präsentationen entwickelt wurde.

Die Parameter konzentrieren sich auf:
- den Redner, mit verbalen und nonverbalen Strategien
- die Vermittlung komplexer Inhalte und
- ein Austausch mit einem meist nicht fachkundigen Publikum

Die Vorführungen und Rückmeldungen werden durch kurze Trainingsmodule ergänzt, die den Teilnehmern helfen, ihre Präsentation oder ihren Präsentationsstil zu verbessern. Nach dem Workshop haben die Teilnehmer einen klaren, realistischen Eindruck über ihre individuellen Stärken. Sie wissen auch, an welchen Aspekten sie arbeiten sollten, um ihre Inhalte erfolgreich zu kommunizieren - und um sich mit anderen zu verbinden.

 

Archiv

Discussing (in) Science – Basics of Interdisciplinary Communication and Collaboration

The workshop addresses all doctoral and postdoctoral researchers who particularly want to improve
their communication skills in (interdisciplinary) discussions, meetings and debates, as well as their
individual presentation style.

Objectives
The workshop strongly focusses on dynamic communication situations and the related skills necessary
in these situations (e.g. awareness for interdisciplinary demands and challenges, rhetorical techniques,
argumentation and debating strategies). Additionally participants will have the opportunity
to reflect and refine their individual presentation style (non‐verbal communication, gestures, demands
of audience).

Key aspects of this workshop are:

  • series of discussing and presentation exercises including individual feedback,
  • introduction to communication models ‐ training in using models and methods,
  • introduction to essentials of team communication,
  • thinking on your feet ‐ quick wittedness and spontaneity,
  • convincing with arguments: building and defending positions and arguments,
  • introduction to debating: techniques and strategies,
  • dealing with (difficult) questions and discussions ‐ strategies,
  • awareness for specific challenges in interdisciplinary communication contexts.

Date and Time
Date: 29th November, 2017
Time: 08.30am – 5.30pm

Application

The number of participants is limited to 12. If you are interested in joining the course, please send a short description (not more than ½ page) of your motivation and a short CV to g.mittweg@fz-juelich.de until 29 th of October. We will inform you until 3rd  of November if you can attend the course.

 

Trainers

ORR Knut Hannemann, M.A.
Managing Director of ‘Section for Academic Staff Development’ at Federal University of applied Sciences.
Certified trainer and coach for higher educational teaching. Trainer for national and international
research networks and universities.

Dr. med. vet. Regina Hannemann, Dip ECSRHM
Private veterinarian with specialization in small ruminants and animal health. Certified trainer for
higher educational teaching. Trainer in national veterinarian research networks.

Title Aims Time Application

Make an Impact! Self-Marketing and Communication Skills for Academics
 

This module targets PhD students who would like to learn about science communication - the art of communicating complex scientific topics to a lay audience in an engaging and interesting manner.

The following questions will be discussed: Why communicate? The need for and value of science communication
Which different models of science communication exist and what are the key principles of successful (science) communication?

More information

23. November 2016

As the participant number is limited to 20, please describe shortly (not more than ½ page) your motivation to join the course and provide a short CV.

 

Please send these documents until 24.10.2016 to g.mittweg@fz-juelich.de. We will inform you until 21.10. if you can attend the course.